Jóga

A jógához használt pléd praktikus összehajtogatása

Miért kell pléd a jógázáshoz?

A különböző ászanák gyakorlása során hasznos lehet egy megfelelően összehajtott pléd. Teheted a térded alá, ha a térdelőtámaszos gyakorlatok végzésekor keménynek érzed a talajt, vagy sarokülésben az ülőcsont vagy a lábfej alá is, hogy kényelmesebb legyen. Előfordulhat, hogy pl. Galambpózban a medencét kell kitámasztanod vele, ha nem ér le a földre. Az óravégi relaxáció alatt pedig betakarózhatsz egy puha, meleg pléddel, hogy megőrizd a gyakorlás során keletkezett kellemes testhőt.

Miért fontos, hogyan hajtjuk össze?

A gördülékenyebb gyakorlás miatt lényeges, hogy milyen irányban van a pléded összehajtva. Így könnyen tudod a szükséges módon áthelyezni, az optimális vastagságot elérni, nem törve meg ezzel az áramlást. Csoportos jógaórákon is élvezheted az előnyeit, hiszen nem fogsz lemaradni miközben a takaródat igazgatod, ezáltal tudsz a légzésedre, a tested jelzéseire, az érzetekre figyelni. Az is fontos, hogy a pléd mindig sima legyen, ne nyomjanak a gyűrődések, vagy a göröngyök ne okozzanak asszimmetriát testedben, ha például ráülsz.

1. Először hajtsd a plédet a hosszú oldala mentén félbe, majd még egyszer félbe. Ezáltal egy hosszú és keskeny plédcsíkod lesz. Ügyelj rá, hogy a sarkok pontosan illeszkedjenek, és a rétegek közt se legyen gyűrődés. Ebben az állapotában használhatod például spárgát előkészítő gyakorlatokhoz.

jóga pléd
1. Hosszú, keskeny plédcsík

2. Ismét hajtsd félbe, ezúttal a rövid oldala mentén, így egy kisebb téglalapot kapsz, amit pl. a térded alá tehetsz. Térdelőtámaszban úgy helyezd a jógaszőnyegedre, ahogy ebben korábbi bejegyzésben is látható.

jóga pléd
2. Kisebb téglalap

3. Ha még egyszer félbehajtod, körülbelül négyzet alakúvá válik. Ha különösen érzékeny a térded, ebben a formában tedd alá a féltérdes ászanáknál, pl. támadóállásban vagy Újholdtartásnál.

jóga pléd
3. Négyzet alakú
Andzsanéjászana - Félhold
Andzsanéjászana – Újholdtartás pléddel

4. Hajtsd megint félbe, hogy egy pici, de viszonylag magas formát kapj. Ilyen alakban már párnaként is használható, meditációs ülésben megemelheted vele a medencét. Ha pedig egy csípőnyitó ászana következik, pl. békapóz, könnyedén szétlibbentheted a kívánt méretre, ahogy az első képen látható.

jóga pléd
4. Így már párnaként is funkciónálhat
https://levendulajoga.hu/2020/05/06/online-gerincjoga-orak/

Leave a Reply