Légzőgyakorlatok – Teljes jógalégzés

Ennél a légzésformánál a tüdő teljes kapacitásának kihasználására törekszünk. A belégzés alulról felfelé végezzük, először a tüdő alsó szakaszát, a has területét, majd a bordák közötti részt, végül a mellkast töltjük meg levegővel. A kilégzést ugyanebben a sorrendben, szintén alulról felfelé történik. A teljes légzés elsajátításához először érdemes külön-külön begyakorolni, megtapasztalni a tüdő három területének használatát. Minden légzőgyakorlatot a légzésed megfigyelésével kezdj! Ha kényelmes ülésbe helyezkedtél és gondolatban is megérkeztél a gyakorlásodhoz, hozd a bal tenyeret a köldökre, a jobbot pedig a bal kézhátra, és kezdj el hasi légzéssel lélegezni! A hasi légzésről ebben a korábbi cikkben olvashatsz. Néhány hosszú, mély ki- és belégzés után hozd a tenyereket a lengőbordákhoz. Az ujjakat össze is fűzheted vagy érintheted, így megérezheted, ahogy a bordakosár tágul és távolodnak a kezek is egymástól. Megfigyelheted, hogy ez a mozgás a hátban is létrejön. Lélegezd át körben az egész törzset! A has most passzív, a köldök befelé és felfelé szippan. Ezután a tenyereket közvetlenül a kulcscsontok alatt helyezd el. Lélegezz most csak erre a területre, a tüdő legfelső szakaszába, a tüdőcsúcsba! Érezheted, hogy ez egy sokkal felszínesebb, gyorsabb légzés, amely általában stresszhelyzetben jöhet elő. Ezt a légzésformát ne végezd túl sokáig, 3-4 ki és belégzés után térj át a teljes jógalégzésre. A bal tenyeret tedd vissza a köldökre, a jobbot pedig hagyd a mellkason és hozd középre a szegycsonthoz. A következő belégzésnél engedd először a hasat kidomborodni, majd a tüdő középső szakaszát töltsd meg levegővel, végül a legfelső részét, érezd, ahogy a mellkas is emelkedik! Kilégzésnél pedig a has süpped be először, majd a bordák közül préseld ki a levegőt, legvégül a mellkas is visszasüllyed. A ki- és belégzések között ne tarts szünetet, és mindkettő orron át történjen! Minden belégzés feltölt energiával, a kilégzésekkel pedig megszabadulhatsz mindattól, amire már nincs szükséged. Végezd a légzőgyakorlatot addig, ameddig csak jól esik. A gyakorlat után tarthatod még lehunyva a szemeket, térj vissza a saját természetes légzésedhez. Vedd észre és tudatosítsd, ha valami változást érzel a légzésedben, hangulatodban, közérzetedben.